Zinātnes, tehnoloģiju, inženierzinības, matemātikas un mākslas draudzība no pirmsskolas līdz vidusskolai

10.01.2025.

Oktobra brīvlaikā Kalnciema vidusskolas pedagogi piedalījās aizraujošos kursos, kuros apguva, kā radīt starpdisciplināras mācību stundas. Rezultātā tika izstrādāti seši  starpdisciplināri projekti: 5 no tiem jau veiksmīgi realizēti un viens, kuru plānots īstenot nākotnē.

5 -6 gadīgie pirmsskolas audzēkņi no 19. -  29.novembrim piedalījās savas mājas, ciema, pagasta un pilsētas maketa tapšanā un savas vides uzlabošanā, izveidojot 8 kukaiņu mājiņas. Nodarbības tapa, sadarbojoties 5 un 6 gadīgo grupu pirmsskolas kolektīvam ar angļu valodas skolotāju Annu Āboliņu un kokapstrādes pulciņa un dizaina un tehnoloģiju skolotāju Dāvi Beimani. Šo 2 nedēļu laikā pirmsskolas audzēkņi apguva jaunas zināšanas un prasmes:

  • iepazina karti, tās veidus, uzzināja, kas ir kartogrāfs;
  • prata nosaukt, kurā pilsētā, pagastā vai ciemā dzīvo; 
  • būvēja savu māju, iezīmēja to kartē;
  • lasīja, atpazina un savienoja piktogrammu ar ēku;
  • būvēja ēkas izvēlētajai  piktogrammai; 
  • uzzināja, kuras ir galvenās ēkas pilsētā;
  • noskaidroja, kas pēc platības ir lielāka - Jelgavas valstspilsēta vai Jelgavas novads;
  • apciemoja savus klasesbiedrus, izmantojot Google maps;  
  • iepazina un izprata terminus - rasējums, komunikācijas ( elektrība, transformators, kanalizācija, kanalizācijas sūkņu stacija, dzeramais ūdens, dzeramā ūdens sūkņu stacija);
  • iepazina  arhitekta, eletriķa, santehniķa profesiju;
  • praktiski darbojoties ar lego maketu, iemācījās pievienot ēkai komunikācijas;
  • angļu valodas stundās paildināja vārdu krājumu ar mēbeļu nosaukumiem;
  • pievienoja komunikācijas savai uzbūvētajai mājai pilsētas maketā, ievērojot komunikāciju avotus; 
  • iepazina un izprata terminus - rasējums, plāns, secība, pīlārs; 
  • iepazina inženiera profesiju;
  • praktiski darbojoties ar lego maketu, sekoja tiltu būvniecības secībai, grupās uzbūvējot  2 tiltus; 
  • pārbaudīja tilta izturību, pārejot tam pāri. Ja viss bija izdarīts pēc plāna, tilts nesabruka; 
  • pētīja entomologa Voldemāra Spuņģa izveidoto kukaiņu māju;
  • izprata kukaiņu mājas nepieciešamību;
  • noskaidroja, kādi materiāli ir nepieciešami kukaiņu mājas būvniecībai;
  • būvēja kukaiņu mājas sagatavi.

4.klases skolēni STEAM stundu ietvaros mācījās un rezultātā radīja vienkāršo mehānismu ( šūpoles ). Dabas zinību stundās skolēni teorētiski apguva jaunas zināšas par vienkāršiem mehānismiem (ritenis, slīpā plakne, ķīlis) un to pielietojumu, lai būtu jāpieliek mazāk spēks, kā arī skatījās mācību video, kuros uzzināja, kā taupīt spēku, un praktiski iepazina, kā darbojas vienkāršie mehānismi. Vizuālās mākslas stundā skolēni zīmēja savu šūpoļu skices, bet matemātikas stundā šīs skices pārvērta rasējumos ar konkrētiem izmēriem un leņķiem, lai šūpoles būtu stabilas un funkcionējošas. Dizaina un tehnoloģiju stundā skolēnu uzdevums bija izgatavot savas šūpoles, izmantojot uzzīmēto rasējumu un pieejamos materiālus. Skolēni darba laikā sadarbojās un dalījās viedokļos, kā uzlabot savu veikumu.

6.klases skolēni STEAM projektā veidoja galda spēles, izmantojot ECO materiālus. Angļu valodas stundā viņi sadarbojoties izdomāja savu galda spēli- formulēja spēles noteikumus un sagatavoja nepieciešamos materiālus, tulkojot tos angļu valodā. Dizaina un tehnoloģijas stundās skolēni sāka veidot savu spēli, izmantojot kartona kastes, papīru,  avīzes.  Ja spēlei bija nepieciešami kādi metamie kauliņi, figūriņas vai konusi - skolēni zīmēja skices un nākamajā stundā veidoja tos no koka. Matemātikas stundā skolēni veica mērījumus savām figūriņām, rēķināja tām laukumu un tilpumu (kvadrātam, konusam, trīsstūrim,  taisnstūrim). Vizuālajā mākslā skolēni veica pēdējo uzdevumu savam darbam - to izkrāsoja, pielaboja, paspilgtināja.  Beigās arī  visas spēles tika izspēlētas, mainoties komandām. Katrā stundā skolēni strādāja ļoti aizrautīgii un ar lielu interesi. Visi bija ļoti priecīgi par savu paveikto darbu. 

7.klases skolēni STEAM projektā pētīja lineāro funkciju konstruēšanas iespējas Excel programmā, attīstot savu telpisko domāšanu. Skolēni no sākuma iemācījās veidot lineāro funkciju grafikus matemātikā un pēc tam datorikas stundās konstruēja šādus grafikus Excel lietotnē, salīdzinot abas grafiku veidošanas iespējas.Tad skolēniem  bija dots uzdevums grafikā uzkonsruēt kādu objektu, izmantojot lineāras funkcijas. No sākuma uzdevums skolēniem likās sarežģīts, jo bija nepieciešams iztēloties sava objekta līnijas, kā tās tiks izvietotas koordinātu plaknē, un ierakstīt līnijas sākuma un beigu punktus lietotnē, lai var uzzīmēt līniju. Kad skolēni pabeigs zīmēt savus objektus, tad tos izdrukāsim un vizuālās mākslas stundās skolēni izgatavos saviem objektiem rasējumus, iepazīstoties ar arhitektu un inženieru profesijām.

8.klases skolēni piedalījās fizikas stundās, kurās viņi grupās izstrādāja ripojošas mašīnas modeli, izmantojot dizaina procesa principus. Skolēni veica vairākas secīgas aktivitātes, lai radītu inženiertehnisku risinājumu. Mašīnas ripošana tika panākta ar gumijas palīdzību. Modeļa veidošanā tika izmantoti otrreiz lietojamie materiāli- plastmasas pudeles, vāciņi, koka irbulīši un knaģis. Pēc tam, vērtējot grupu darbu, izmantojot noteiktos kritērijus, skolēni formulēja priekšlikumus uzlabojumiem gan savos, gan citu darbu rezultātos. Kad braucamrīks bija gatavs, skolēni izvirzīja hipotēzi par braucamrīka ātrumu,  veica mērījumus, nosakot ceļu, laiku, aprēķināja ātrumu un uzrakstīja secinājumus, vai hipotēze piepildījās. Turklāt skolēni pārvērta rezultātus dažādās mērvienībās un izveidoja grafikus, lai vizualizētu savus atklājumus. 

2.a un 2.b klases skolēni STEAM stundās atkārtoja par enerģijas avotiem un enerģijas pārveidošanos, pēc instrukcijas veidoja vēja dzirnavņas, ar kuru palīdzību veica pārbaudi un  mērījumus par dzirnaviņu spārnu apgriezieniem. Angļu valodas stundā skolēni stāstīja, ar kādām maņām var uztvert vēju,  plānoja, kā uzlabot savu modeli, lai apgriezienu būtu vairāk. Tika zīmēta skice un uzlabots modelis. Pēc atkārtotiem mērījumiem skolēni izdarīja secinājumus un vērtēja savu darbu.

 

PALDIES Jelgavas Valsts ģimnāzijai par kursu vadīšanu un Kalnciema vidusskolas pedagogiem par jaunu, interesantu mācību stundu plānu radīšanu un īstenošanu!

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai sniegtu Jums vislabāko pārlūkošanas pieredzi. Lasīt vairāk Sapratu